Recensioner och konstruktiv kritik

Jag har ju lagt upp ett par bilder på ”outfits” där jag framhållit det positiva i deras koordination, och det är något jag gärna fortsätter med, med förhoppningen att inspirera och kanske lära ut lite om styling och matchning åt dom som tycker det är roligt. Därför la jag utan en liten kommentar snabbt i ett inlägg om att man kan mejla in bilder på sej själv och sin häst på outfits man tycker är fina, jag publicerar sedan bild/en/erna på bloggen med mina kommentarer. Det innebär ju dock en risk att man får en negativ recension – nu är jag inte den sortens person som gör ner andra, efter flera år på konstskola kan jag konsten att ge och ta konstruktiv kritik, men jag känner mej ändå vaksam till att göra det i just det här fallet, eftersom jag inte vill göra någon ledsen och sänka deras självförtroende. När man kritiserar någon öga mot öga kan man läsa deras reaktioner på vad man har att säga och också diskutera frågor som uppstår, räta ut missförståenden. Det går inte på nätet på samma sätt.
Är det något jag verkligen avskyr så är det näthat, mobbare som gömmer sej bakom skärmen för att få utlopp för sin inre ondska, och jag vill aldrig, aldrig bli misstagen för en sådan person!

Internettroll, mobbare, hatare, otrevlig person, elak människa. Vem vill vara sån?

Vad tycker Ni? Hade du velat få kritik på hur du klär dej själv och din häst? Eller du vill enbart se positiva exempel och aldrig negativa?Kom ihåg, negativ behöver inte betyda elak, utan konstruktiv. Vad tänker du kring konstruktiv kritik över huvudtaget?

Många tränar ju för tränare, som hela tiden kommenterar hur du rider, vilket är en form av konstruktiv kritik, du blir uppmärksammad på dina fel och rättar till dom. Men är det mer känsligt med hur man klär sej? I och med att det handlar om personlig smak? Men hur man rider kan ju också handla om personlig smak/åsikter. Båda är subjektiva till en viss grad. Jag misstänker dock att det handlar om personen som ger kritiken, ser du personen som en auktoritet på ämnet tar du kanske inte lika illa upp som någon som du anser dej själv vara jämbördig med på ämnet.

 

One thought on “Recensioner och konstruktiv kritik

  1. Konstruktiv kritik är ju bra. Har inte lärt mig ngt nytt av den som bara tycker som jag…. Stor skillnad på ” Fult med brun tröja till limegröna byxor” till ” föreslår en anna färgkombination pga…” man ska inte vara elak men inte heller bara stryka medhårs då blir det själlöst. Lycka till

Lämna gärna en kommentar!

