Vad får man tävla i?

Jag har planerat att göra lite inspirerande inlägg om tävlingskläder, men eftersom jag inte tävlar själv har jag dålig koll på vad som är okej att ha på sej på tävlingar. TR är dessutom rätt rejäl att plöja igenom så därför ber jag om er hjälp! Jag har hittat det här stycket och undrar om det stämmer?

Klädseln som gäller under tävlingsritten och prisutdelning.

-Kavaj ska bäras från och med regionala tävlingar. På clear rounder, pay n’ jumps, klubbtävlingar och lokala tävlingar går det bra att rida i långärmad tröja eller jacka utan luva.
-Ridbyxor av valfri färg.
-Från och med regionala tävlingar ska man bära polotröja eller skjorta med krage. På nationella tävlingar och uppåt är det krav på slips till skjorta med traditionell krage.
-Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps utan fransar.

Stämmer detta? Får man ha valfri färg på kavaj och ridbyxa? För i så fall är jag något förvånad över den stora bristen på fantasi när det gäller färgval på tävlingskläder?

One thought on “Vad får man tävla i?

  1. tror det…dock så vill de flesta inte sticka ut…kolla på tyska landslaget…de har aldrig vita ridbyxor på sig…de mesta innom tävling i ridsporten är tradition från den militära tiden…dock så är detta bara innom hoppning dressyren är lite striktare

Lämna gärna en kommentar!

