I fällande tider*

*uppdatering i orange*

Nu har pälsfällningen startat för fullt i skåne, min tant tappar päls i stora tovar och bara ett drag med borsten gör den täckt av ludd!

En viktig sak att ha i åtanke nu när hästarna fäller är att hålla koll på dess hull och energi. Att byta päls tar mycket energi av hästen, faktum är ”hår till ca 90 % består av protein och att det går åt mer foder för att bygga upp 1 kg päls än 1 kg muskler.” Läs mer i den här artikeln! Vill även tipsa om det här inlägget av Qufedronias inlägg, som också tar upp foder och hästens fällning, och tillskottens vara och ickevara!

När det gäller att hjälpa hästen bli av med överskottspäls så finns det ju många verktyg för ändamålet, bland annat magic brush som jag ej har testat personligen men hört mycket gott om. Det blir eget inköp imorgon och test i helgen!

Den klassiska ryktstenen har jag aldrig tyckt om till just fällning, den är obehaglig att hålla i, kommer ihåg att jag fick gåshud av det, till och med nu när jag tänker på känslan av att hålla i en, brr! Jag vet dock vissa som använder den flitigt för att få rent sina vita hästar!

En svettskrapa i metall med tänder fungerar väldigt bra till att dra bort lös vinterpäls!

Själv använder jag för det mesta en hederlig gammal piggborste eller massageborste! Hur gör ni när era hästar fäller?

3 thoughts on “I fällande tider*

  1. jag använder taggad vattenskrapa fast en mindre modell som blir smidigare, en furmenatur (?) kopia, massageborste och magic bruch borstarna…:) har ju unghäst å även om hon inte har tjock päls s¨är de ändå nog:)

Lämna gärna en kommentar!

