Skapa en komplett stallgarderob

En sak som slår mej med hästfolk är att man prioriterar hästen. Det är helt naturligt, klart hästen ska ha det bästa! Den är ju vår trogne vän, som vi älskar högt. Men är det inte lite synd att glömma bort sej själv helt? En hästägare kan lägga massor av tid, energi och pengar på att köpa schabrak och lindor som matchar, och det ska matchas på  läder och och grimmor och grimskaft, tjusiga pannband med kristaller och flashiga stigbyglar. Till sist står man där med en jättesnyggt utrustad häst, men sedan hoppar ryttaren upp och h*n ser ut som sju svåra år. Noppig urtvättad tröja som skär sej helt mot den valda färgen på hästens utrustning, en prasslig vindjacka som också är helt fel i färgen, ridbyxor som springer iväg i en tredje färgriktning…. Ja, ni förstår säkert vad jag menar. Har man nu lagt all den här energin på att göra hästen fin, varför sabba hela intrycket genom att strunta i sin egen utrustning? Som ni säkert förstått vid det här laget så är det mitt mission att visa att man kan vara stylish även i stallet – man får bara tänka till lite, vara lite smart i sina materialval och vara beredd på att man blir smutsig och får tvätta – men tvätta, det får man ju göra ändå, eller hur? Nu delar jag med mej av mina bästa tips kring hur man ska tänka för att bygga upp en garderob som matchar sin hästs!

 

Förvaring

Mitt första och kanske viktigaste tips är – har du en stallgarderob eller byrå? Jag vet många som har en låda undanstoppad någonstans där stallkläderna knölas ner. Införskaffa då snarast en rymlig byrå och/eller en garderob eller ett klädskåp. Du behöver kunna hänga vissa saker på galge, men mycket kommer du kunna försvara vikt. Samma regler gäller för stallkläder som för vanliga kläder – de måste skötas, förvaras och tvättas enligt tvättråden för att hålla längre.

  • Häng upp jackor, kavajer och blusar på galgar, eftersom att de skrynklar lättare och förlorar sin form annars. 
  • Toppar och stickade tröjor mår däremot bra av att ligga vikta – en stickad tröja på galge är ofta tung och får fula märken efter galgen i axlarna.
  • Ridstövlar är viktiga att förvara rätt – läs mer om hur du bäst förvarar dom här.
  • Är du en accessoarermänniska – häng krokar insidan av garderobsdörren för upphängning av sjalar, skärp och diverse prylar.
  • Underklädes låda med rätt behåar och sköna trosor är inte heller dumt att ha samlat i sin ”stall”byrå!
  • Glöm inte vinteruppsättning av mössor och vantar/handskar, och min favorit, snooden! För en som är frusen om halsen men inte trivs med polokragar är denna variant guld värd!

 

Några billiga förvaringsvarianter från IKEA.

Glöm inte att kolla på Blocket om du verkligen vill fynda!

Fortsättning följer en annan dag!

2 thoughts on “Skapa en komplett stallgarderob

  1. måste ju erkänna…
    1: jag älskar din blogg helt i min stil
    2.har aldrig brytt mig hur jag ser ut i stallet fram tills i sommras då vi flyttade till egen gård…huxflux så äger jkag fler ridbyxor än vad jag någonsin har ägt under mitt aktiva hästliv, allting martchar från strumpan under ridstövlarna till hårsnodden på skallen…
    ja jag har nästan blivit manisk skall jag väll säga…jag köper allt från dyrare märken på ridsportsaffären till nått billigt på h&m-rean…
    har 2 stora garderober till mina kläder…de roliga är att jag står själv på landet med mina 2 hästar…men genom att känna sig snygg då man far ut å skritta i byn så känner man sig duktigare…man sträcker på sig man rider ordentligt även om tanken bara var en härlig skrittrunda i stolssits

    3.jag har en inhyrd och hon och hennes ponny brukar fara å hoppträna…jag klan bli galen när de vill lånan en snygg outfit av mig som går i svart/rosa å själv så har hon ett par utslitna vinröda ridbyxor och en hh-tröja i orange…men lite fix å trix så e de snyggast på stället:)

    tack för en kul blogg…sökte just någonting sådant att läsa

    • 1. Va härligt att höra att du gillar bloggen!
      2. Jag håller med dej, det gör mycket för ens totala självkänsla att känna sej snygg, även om man är själv – det smittar ju dessutom av sej på hästen om du själv mår bra!
      3. Ja, det är precis det jag menar! Hästen ser snygg ut, men vad har DU på dej?? :D

Lämna gärna en kommentar!

