Värm upp!

När vi ska rida ett träningspass med hästen ä vi noga med att den ska få värma upp innan vi sätter igång, vi mjukstartar och gör lite gymnasistiserande övningar, får igång blodflödet etc. Likaså lägger vi tid på att skritta av hästen efteråt. Men hur förbereder du din egen kropp på träningspasset? Att rida är en rätt rejäl ansträngning för kroppen, precis som alla de tunga stallsysslorna. Vill du hålla kroppen i trim och undvika onödiga skador så värm upp din egen kropp innan du sitter upp! Vissa övningar kan du göra på hästen precis på framskrittningen men jag gör det helst innan jag sitter upp så att jag kan fokusera på hästen sen.

Först och främst – ta inte på dej ridstövlarna än, utan ha gärna ett par sneakers på dej! Stövlarna kan du hoppa i precis innan uppsittning!

Jag hittade en väldigt bra film med uppvärmningsövningar som är superbra för en ryttare, även om killen på filmen ska göra ett kettleball pass.

Tips för uppvärmningsövningar till hästen – Karolina Bodestig

(klicka på rubriken för att komma till originalinlägg)

”Vi kan inte springa 100 m på toppen av vår kapacitet utan att först ha syresatta muskler, eller hur?
Jag tror de flesta människor förstår att det är så, av någon anledning verkar vissa tro att hästen fungerar annorlunda. Med tanke på hur stora muskelgrupper som ska få blodgenomströmning så kan vi bara fundera en stund på hur logiskt det är att starta passet med exempelvis samlande övningar som skolor, galopp skritt övergångar osv. Sjukt nog håller väldigt många ryttare på så här trots att de rider på hyffsat hög nivå detta är smärtsamt för hästen.

Tittar man på proffsen (utanför Sveriges gränser) så talas det inte om annat än genomsläppliga ryggar, gymnastik och lösgjordhet som lägger grunden till träningen och hållbara hästar.

HA ALLTID EN PLAN FÖR UPPVÄRMINGEN!
Det är såå viktigt att alltid rida med en plan. Denna plan gör du upp efter din hästtyp men de första 20 minutrarna skall vara gymnastik i form av jogging. Lösgjorhet och genomsläpplig rygg är orden du ska ha i ditt huvud. Hästen skall känna att uppvärmningen är skön för kroppen och relativt kravlös. Att vara uppmuntrande själv brukar göra att det blir roligare för både dig själv och din häst.

Lösgörande övningar kan vara:
-Trav LÄTTRIDNING på stora böjda linjer (serpentiner) eller 20 m volter,
-Övergångar mella ARBETStrav till ARBETSgalopp samt arbetstrav och mellanskritt.
– Stå gärna i fältsits och rulla i galopp innanför spåret (för att hästen inte ska kunna gå på dubbla spår, räta in bogar på bakdelens spår).
-Tempoväxlingar mellan arbetstrav och mellantrav samt arbetsgalopp och mellangalopp.
-Skänkelvikning i skritt och trav på alla möjliga linjer.
– Framdelsvändningar

Värm olika hästtyper på olika sätt:

”nervpellen / pellan”

-Hästar med mycket nerv som lätt spänner sig och behöver lösgöras mycket mentalt, kan man arbeta med fördel mycket i skritt för att hästen blir uppmärksam på ryttraren och så att den känner sig trygg. Dessa hästar är ofta mycket känsliga för din sinnesstämning och är fullkomligt omöjliga att lösgöra om du själv inte är helt lösgjord i ditt sinne och din kropp. Arbeta med rätt bilder i huvudet och föreställ dig en bild på det du vill ha. Tänk att ni är i en ”bubbla” och att du ska smitta hästen med din lösgjordhet.

– skrittarbete, med vändningar, framdelsvändningar, halter osv.
– övergångar mellan skritt och arbetstrav, med finare och finare hjälper.
– övergångar skritt-trav-, trav-galopp

Gör gärna ett mönster för denna hästtypen som den kan känna igen och bli trygg i. Det lönar sig inte minst på tävling. Ha alltid en plan. Med nervpellen är uppvärmningen avgörande för om du ska få ut något av passet eller inte. Efter uppvärmningen är det viktigt att lägga in skrittpaus. Man märker inte på samma sätt när nervpellen behöver vila.

”Sömngångaren”

Har igentligen minst lika stort behov av uppvärmning som nervpellen. Men eftersom denna häst ofta är med mentalt på ett annat sätt så tror ryttaren ofta att man ska ”få igång” hästen genom att ”stressa” den framåt och driver som en galning, vilket garanterat får motsatt effekt. Denna hästtyp har ofta lägre energinivå som utgångsläge vilket betyder att den verkligen behöver gå ut ganska lugnt för att pumpen ska få runt allt blod till musklerna. Tänk bjudning med låt bli skänklarna så mycket som möjligt. Sömngångaren kan lätt bli klämmig.

-jogging i lättridning innanför spåret, i lugn takt. (bli inte stressad om det går för långsamt men se till att du bestämmer takten)
– Galopp innanför spåret i fältsits,
– tempoväxlingar i galopp mellan arbetsgalopp och mellangalopp.
– tempoväxlingar i trav mellan trav -arbetstrav (tänk takt och balans i varje steg)
– Stora kantiga volter
-skänkelvikning på volt (tre steg i taget)

Var jätte noga med att rida sömngångaren med minimala hjälper, men att syftet är att få igång bjudningen.
Arbeta sedan resten av passet med korta intervaller med ”kvickhet” som ledord.

Lägg dessa 20 minuter alltid på dessa övningar, och samla på bra övningar efter din hästs behov. Enligt exempelvis Klaus Balkenhol är uppvärmningen heelt avgörande. Lägg en skrittpaus efter uppvärmning och arbeta hästen sen med rakriktande och samlande övningar (under förutsättning att hästen blev lösgjord) lägg gärna ner hästen mitt i det samlande arbetet som en kontroll att du verkligen har eftergiven rygg.
Avsluta med att jogga ner hästen och skritta av. Lycka till!”

Annonser

Lämna gärna en kommentar!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s